Wij helpen u
graag verder!
De voedingsmiddelenindustrie staat onder druk. Er is een strijd losgebarsten om op schaalgrootte, kosten en prijs zo goed mogelijk te kunnen concurreren. Hoe kunt u in deze industrie omgaan met prijsschommelingen? Wanneer u het slim aanpakt, dan maakt u winst. Zo niet, dan kan het leiden tot een flinke kostenpost.
Prijsschommelingen van grondstoffen is iets waar men al jaar en dag mee worstelt. U bent het wel gewend dat weersomstandigheden de prijs van grondstoffen beïnvloeden. Maar de laatste jaren spelen ook wetgeving en politieke ontwikkelingen een steeds grotere rol. Denk aan de afschaffing van de melkquota of de Russische boycot van groente, fruit, zuivel, vlees en vis. Prijsschommelingen creëren onzekerheid en hebben een impact op de rendabiliteit van uw onderneming. Hoe kunt u er op de beste manier mee omgaan?
Grondstofprijzen zijn enorm veranderlijk. Kijk je naar de trend over langere termijn, dan zie je een duidelijke stijging. Kijk je naar dezelfde ontwikkelingen op dagelijks niveau, dan schieten de prijzen alle kanten op. Die beweeglijkheid van grondstofprijzen zorgt er voor dat de marges continu onder druk staan. Als producent kunt u grondstofprijsverhoging alleen met een vertraging doorberekenen aan de afnemer.
In een sector die vooral op prijs concurreert, staan marges snel onder druk. Stap één is daarom het loslaten van de focus op prijsleiderschap. Houd prijzen scherp in de gaten, maar zoek hierin niet de oplossing. Dat geeft ruimte voor nieuwe plannen waarmee u werkt aan de continuïteit van het bedrijf. Zoek de oplossing in het inkoopbeleid en het afsluiten van raamcontracten. Transparantie in de keten is noodzakelijk om dit op de meest doeltreffende wijze te doen. Ketenpartners slaan de handen ineen om vraag en aanbod te beïnvloeden. Ze sluiten contracten met termijnprijzen en werken aan efficiëntie in de aanvoerketen.
In alle sectoren worden ondernemers gedwongen kritisch te kijken naar de huidige business modellen. Disruptors in de sector dwingen de ‘gevestigde orde’ om kritisch naar zichzelf te kijken. Gelooft u in schaalvergroting en efficiency in de keten om kosten te drukken? Trek dan de stoute schoenen aan en neem het initiatief om samen met de tussenhandel en producenten te onderzoeken waar ketenintegratie mogelijk is.
Of ziet u kansen om te specialiseren en op die manier toegevoegde waarde te realiseren? Wellicht door direct te gaan verkopen aan de klant. Neem het voorbeeld van Nestlé die met hun Nespresso-concept een innovatief business model neerzette en zelf een nieuwe markt creëerde. E-commerce en de voedingsmiddelenindustrie lijkt misschien geen voor de hand liggende combinatie, maar een online verkoopkanaal biedt juist mogelijkheden voor de sector.
Het ontwikkelen van nieuwe business modellen, gebruik van big data en het aangaan van samenwerkingsverbanden om risico’s af te dekken, zijn cruciaal geworden om de afhankelijkheid van prijsschommelingen te verlagen. Prijsschommelingen zijn tegenwoordig ‘normaal’ en nauwelijks te beïnvloeden.
Business software kan u hierin ondersteunen. In Exact heeft u direct inzicht in real-time prijzen en marges per partij. En met één druk op de knop weet u wat u kunt doorberekenen. Integreer bijvoorbeeld de actuele marktprijzen of prijzen van uw leveranciers automatisch in uw inkoopsysteem.
Een nieuw business model kan precies die frisse wind zijn die uw bedrijf nodig heeft. Wat een verademing zal het zijn als u kunt focussen op groei en optimalisatie en zo bestand bent tegen prijsschommelingen.
U kunt er zelf nog zo’n strakke organisatie op nahouden, maar als iemand in de keten het laat afweten bent u de pineut.
Stuurinformatie die moet worden samengesteld uit gegevens uit meerdere systemen, is vaak onvolledig of niet up-to-date.
Het is belangrijk om te weten wanneer welke leverancier wat heeft geleverd