Wij helpen u
graag verder!
Een goede samenwerking in de keten biedt een strategische voorsprong voor voedingsproducenten. Het is belangrijk om te weten wanneer welke leverancier wat heeft geleverd, al was het maar vanwege de voedselveiligheid. Maar goede communicatie en samenwerking in de keten is ook cruciaal voor het success van elke schakel! Niet alleen voor het verruimen van de marges en verkorten van levertijden is samenwerking noodzakelijk. Ook bijvoorbeeld bij verduurzaming speelt samenwerking een belangrijke rol. De voedingsmiddelenketen moet bovendien transparanter worden om fraude en voedselveiligheidsproblemen in de toekomst te voorkomen. ICT speelt een belangrijke rol bij het optimaliseren van de keten en het delen van informatie.
We illustreren het effect van samenwerkende ketenpartners, aan de hand van een bekend gevolg van niet samenwerken, het opslingereffect.
Neemt bijvoorbeeld de vraag naar bakproducten een vlucht in de supermarkt, dan zal de retailer meer bestellen bij de groothandel. Daardoor zal de groothandel zijn voorraad verhogen en ook weer ruim voldoende bestellen bij de producent. Die producent heeft grondstoffen nodig, et cetera. Elke schakel in de keten geeft de vraag van de consument door, maar telkens verhoogt met een veiligheidsmarge (marge op marge), waardoor de vraag stroomopwaarts onevenredig groot wordt.
De oorzaak is een tekort aan informatie in de keten. Zou elke schakel inzicht hebben in de vraag van de consument, dan zouden opslagcapciteit, transportkosten en afschrijving van voorraad fors omlaag kunnen. En dat is dan nog maar het begin. Stel dat u op elk gebied écht samenwerkt met ketenpartners, wat zou dat opleveren?
Bij Koninklijke Buisman weten ze ook hoe belangrijk goede communicatie met logistieke partners is. Hier is de uitwisseling van cruciale informatie geautomatiseerd met EDI (Electronic Data Interchange; het uitwisselen van elektronische documenten tussen de computersystemen van bedrijven). Denk hierbij aan orders, bestellingen, facturen, et cetera.
Door EDI kunnen klanten bestellingen plaatsen, zonder dat daar menselijke interactie bij komt kijken. Voor een bedrijf als Koninklijke Buisman is effectieve communicatie in de keten cruciaal. Het orderboek wordt gevoed door EDI en dat is de basis voor de productieplanning.
Engelbert van der Weerd, controller bij Koninklijke Buisman, over de impact van EDI: “Onze planning is verbeterd. Het is makkelijker en overzichtelijker geworden. We communiceren vanuit het systeem met onze logistieke partners en met klanten als de Jumbo, AH, Plus en noem maar op. Op basis van het orderboek kunnen we met MRP (Material Requirements Planning) de behoefte aan grondstoffen heel nauwkeurig bepalen. We zijn zeer tevreden over deze oplossing, sterker nog: het is voor ons van levensbelang!”
Naast specifieke functionaliteit zoals EDI, MRP en complete portals, is het van belang dat een ERP systeem alle bedrijfsfuncties en -informatie integreert in één systeem.Realtime inzicht in bijvoorbeeld voorraad, orders of liquiditeit is cruciaal voor het nemen van de juiste commerciële beslissing. De kracht van EDI of een andere innovatieve oplossingen, zou in een niet-geïntegreerd systeem maar ten dele benut worden.
Terugkomend op het opslingereffect; een eerste maatregel is het sneller verschaffen van informatie over het vraagverloop en de voorraadposities in de keten. Het direct uitwisselen van informatie kan op verschillende manieren, van EDI tot bijvoorbeeld leverancier- of klantportals.
Vervolgens is het mogelijk om klanten zelf bestellingen te laten plaatsen en leveranciers direct te laten meekijken in uw productieplanning.
Via een zogenaamd Supply Chain platform is het bovendien mogelijk om in- en verkoopprocessen verder te integreren, forecasts te delen, orders en bevestigingen automatisch te verwerken, artikelinformatie centraal te onderhouden, leveringen te plannen, et cetera.
Zo kan de hele keten veel beter afstemmen wanneer ze wat moeten leveren of geleverd krijgen. De noodzaak van buffers wordt kleiner naar mate u meer kunt vertrouwen op gegevens van klanten en leveranciers. Uiteraard moeten leveranciers dan nog steeds naar behoren presteren, maar hierop krijgt u meer grip, doordat er meer (voorspellende) gegevens en KPI´s beschikbaar zijn.
Waait u eenvoudig met alle winden mee? Of is flexibiliteit (nog) niet uw sterkste kant?
U kunt er zelf nog zo’n strakke organisatie op nahouden, maar als iemand in de keten het laat afweten bent u de pineut.
Een aantal jaren geleden werd Buisman overgenomen, dit was het begin van een grootschalige professionalisering.