Wij helpen u
graag verder!
Zonder suiker, minder koolhydraten, glutenvrij. Gezond en bewust eten is ‘hot’. Consumenten willen massaal af van ongezonde producten en hypen met z’n allen van de ene naar de andere superfood. Hoe speelt u hierop in als voedingsmiddelenproducent? Waait u eenvoudig met alle winden mee? Of is flexibiliteit (nog) niet uw sterkste kant?
Ontwikkelingen in de voedingsmiddelenindustrie gaan razendsnel en zijn divers. Gaat de discussie vandaag over dierlijke eiwitten, morgen bespreken we het verbod op kindermarketing op ongezonde producten. Het is onmogelijk om mee te gaan in alle voedselhypes die er zijn. Toch kunnen ze zeker in uw voordeel werken. Zo profiteerden natuurvoedingsbedrijven in 2015 van de almaar groeiende vraag naar biologische voeding. En is de omzet van kleine bedrijfjes met 45% gestegen dankzij de hipsters die hun eten en drinken het liefst aanschaffen bij foodtruckeigenaren en kleine bierbrouwers. Hoe kunt u door de alle voeding-trend-bomen het bos nog zien? Met welke ontwikkelingen moet u rekening houden?
Tegengaan van voedselverspilling, ‘local-for-local’ en het beperken van onze ‘footprint’. De consument van de toekomst zal nog meer gaan focussen op gezonde voeding, maar dan niet het type ‘healthy’, maar duurzaam. Er komt een focus op regionaal, ambachtelijk en seizoensgebonden. Voor producenten betekent dit dat zij transparant in informatievoorziening richting de consument moeten zijn. Dat gaat echt van u verwacht worden. Maar ook dat u aandacht heeft voor verminderen van gebruik van grondstoffen en dat u energiegebruik op de agenda heeft staan.
De foodsector blijft kampen met een imagoprobleem door de schandalen die steeds maar weer naar boven komen. Zo kunnen we sinds vorige week de ‘sjoemelhaai’ toevoegen aan het lijstje. Deze incidenten raken de maatschappij en politiek. Productie vindt ver van de consument plaats en de angst voor de grootschaligheid waarmee het gepaard gaat, wordt alleen maar groter. Het gebruik van antibiotica en gentechnologie dragen bij aan de onrust die door de consumenten ervaren wordt. De overheid zal een sterkere toezichthouder worden wanneer het op voedselveiligheid en gezondheid aan komt.
Massaproductie en schaalgrootte zullen de komende jaren plaats gaan maken voor kleinere flexibele productie dichtbij de afzetmarkt. Mede mogelijk gemaakt door de technologische innovaties en verdere automatisering van fabrieksprocessen. Er komt een splitsing tussen grootschalige bedrijven die steeds groter zullen worden en blijven focussen op massaproductie. Daarnaast zal er een groep aan producenten komen die juist focust op differentiatie, innovatie, slim produceren en zo direct mogelijk aan de consument verkopen.
Als producent zullen twee dingen van essentieel belang worden binnen alle ontwikkelingen die we zien: kwaliteit en traceability. U moet 24/7 kunnen instaan voor uw product en het proces optimaal ingericht hebben, zodat u kunt ingrijpen wanneer dat nodig is. U moet er toch niet aan denken dat een grote terughaal-actie uw bedrijf de kop kost, omdat u geen inzicht heeft in productseries? Nieuwe technologie maakt het mogelijk om recepturen te ontwikkelen, informatie over voedingswaarden of allergenen op te slaan en automatisch voorraden te beheren. U kunt profiteren van big data, en werken aan ketenintegratie en transparantie.
Bewuster en gezonder, daar draait het om. En het mooie is: u kunt dit flexibel doorvoeren in uw productieproces. Door meer en real-time inzicht, bent u in staat om bewustere keuzes te maken. Bijvoorbeeld door voorraden te verlagen waar het kan, in te spelen op prijsschommelingen en het verkorten van de time-to-market. Zo maakt u uw bedrijf op lange termijn gezonder en flexibeler.
Speciaal voor de voedingsindustrie biedt Exact een compleet, standaard ERP-systeem. Hierin zijn alle bedrijfsfuncties geïntegreerd. U profiteert van volledig traceability en kunt ketenpartners real-time inzicht geven in kwaliteitsissues of in toekomstige orders. En wat denkt u van een slim WMS met de optimale looproutes of prioritering op basis van THT? Hiermee voorkomt u fouten en retouren en verhoogt u de efficiency in het magazijn en op de werkvloer. U verwerkt meer orders in dezelfde tijd.
Een gezond bedrijf is flexibel. Dus maak uw processen licht en wendbaar met nieuwe technologie en versterk de keten met real-time data.
Stuurinformatie die moet worden samengesteld uit gegevens uit meerdere systemen, is vaak onvolledig of niet up-to-date.
U kunt er zelf nog zo’n strakke organisatie op nahouden, maar als iemand in de keten het laat afweten bent u de pineut.
Een aantal jaren geleden werd Buisman overgenomen, dit was het begin van een grootschalige professionalisering.